Ferenc Gyurcsány pionierem kampanii wyborczej na smartfonach

Były premier Ferenc Gyurcsány, dziś kandydat na premiera z ramienia partii DK (Koalicja Demokratyczna), jako jedyny polityk na Węgrzech próbuje wykorzystać potencjał platformy smartfonowej do prowadzenia kampanii wyborczej. Aplikacja nazywa się Napiferi (pol. codzienny franek) i działa podobnie jak Twitter. Obecnie jest zainstalowana na ponad 5 tys. telefonów na Węgrzech. Użytkownicy kilka razy dziennie odbierają krótką wiadomość tekstową redagowaną podobno przez samego Gyurcsánya. Odbiorcy mogą również przesyłać kierownictwu partii swoje uwagi. Wiadomości są proste: w większości to mało znaczące frazesy, życzenia, zaproszenia na imprezy DK, zachęty do buntowania się przeciwko Orbánowi, a czasem nawet przepisy kulinarne.

Aplikacja ta jest jedynym kreatywnym pomysłem lewicy w tej kampanii. Do jej powstania przyczyniły się między innymi nowe przepisy, wprowadzone przez Fidesz, aby utrudnić prowadzenie kampanii małym partiom. Komercyjne kanały telewizyjne i radiowe nie mogą już transmitować płatnych ogłoszeń wyborczych, w wyniku czego zrezygnowały one z transmisji jakichkolwiek materiałów reklamowych przygotowanych przez partie polityczne. Takie ogłoszenia można obecnie nadawać tylko w mediach publicznych – te mają jednak marginalny zasięg wśród węgierskich telewidzów.

Partia DK znalazła jednak alternatywny i – co ważne – darmowy sposób, aby bezpośrednio dotrzeć do wyborców w ostatnim tygodniu przed wyborami. Dyrektor ds. komunikacji DK, Viktória Wirsching, powiedziała że nie planuje się dalszej rozbudowy aplikacji. Sztab wyborczy będzie się raczej koncentrować na powiększeniu liczby potencjalnych odbiorców – liczy tu przede wszystkim na sympatyków Gyurcsánya.

Źródło: http://index.hu/belfold/2014/03/27/napiferi/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *