Czwarta linia metra w Budapeszcie otwarta

28 marca o godz. 12.00 nowa, czwarta linia metra w Budapeszcie została oddana do ruchu pasażerskiego. Mieszkańcy Budapesztu czekali na nową linię 8 lub 18 lat, zależy czy liczymy od stworzenia planu metra w 1996 r. czy od rozpoczęcia budowy (2006 r.). W każdym razie podczas gdy Węgrzy budowali metro, populacja Ziemi wzrosła o 1,4 mld osób, odbyło się 106 załogowych lotów kosmicznych, obserwowaliśmy zmagania podczas 4 zimowych i 5 letnich igrzysk olympijskich, napisano cztery tomy powieści Gra o tron.  Metro kursuje obecnie na podstawie tymczasowego pozwolenia na użytkowanie. Dlatego tymczasowe, ponieważ będzie to pierwsza zupełnie automatyczna linia metra na Węgrzech, w której pojazdy będą jeździć bez maszynisty. Ze względów bezpieczeństwa, taki tryb jazdy będzie aktywowany dopiero za rok, gdy linia uzyska ostateczne pozwolenie na użytkowanie. Do tej pory metro będzie jeździło pod nadzorem „inspektora jazdy”.

800px-M4_Gellért_téri_állomás_építés_légi_fotó

Budowa stacji Gellért tér, przy budynku Politechniki Budapesztańskiej. Na zdjęciu widać Most Wolności i Łaźnie Gellérta

Idea linii M4 zrodziła się w Planie Rozwoju Transportu w Budapeszcie i okolicy z 1972 r. Budowa miała ruszyć już w 1978 r., ale została odroczona. Lata 90-te minęły na przygotowywaniu dokumentacji oferty i studium wykonalności oraz na tworzeniu planu, który był gotowy w 1996 r. Premier Péter Medgyessy i prezydent miasta Gábor Demszky podpisali umowę o budowie przed wyborami w 1998 r. i obiecali zakończenie budowy do 2003 r. Nowy rząd Viktora Orbana wycofał się jednak z projektu, nazywając go inwestycją luksusową. Kolejna umowa o M4 została podpisana w 2003 r., ale budowa zaczęła się dopiero w 2006 r., a wiercenie tunelu w 2007 r. W kolejnych latach stolica koncentrowała całą swoją siłę rozwojową na budowę metra; pozostałe inwestycje miejskie zostały zatrzymane.  W tym czasie okazało się, że zarówno oryginalne wskaźniki zwrotu inwestycji, jak i ocena oddziaływania nowej linii na ruch miejski zostały sfałszowane, aby uzyskać dofinansowanie od UE. Z 50 umów aż 11 zostało zawartych bez otwartego przetargu. Ostatecznie dofinansowanie unijne osiągnęło poziom 2,5 mld zł (20% mniej, niż kalkulowano), a rządowe 600 mln zł. W 2011 r. stolica zrezygnowała z budowy drugiego odcinka linii, UE również nie była chętna do dalszych rozmów o dofinansowaniu. Całkowity koszt linii M4 wyniósł w przeliczeniu ok. 6,5 mld zł, zamiast zakładanych w studium wykonalności 1,7 mld. Powodem wzrostu ceny inwestycji było to, że wiele projektów pobocznych (np. renowacja dwóch dróg wzdłuż linii metra) zostało wliczonych w budżet metra, a wykonawcy podjęli się pracy za mniejsze pieniądze, niż rzeczywiste koszty budowy. Projekt został umieszczony na liście najbardziej szkodliwych projektów unijnych, jako typowy przykład katastrofalnego wykorzystania środków państwowych. Od 2010 r. trwa dochodzenie policji w dyrekcji projektu między innymi w sprawie korupcji oraz malwersacji.

Múlt-és-jelen-a-kelenföldi-járműtelepen-Fotó-Rizsavi-Tamás

Przeszłość i przyszłość w Zajezdni Kelenföld

Na nowej trasie jeźdżą pociągi Alstom Metropolis (ich nadwozia zostały wyprodukowane w Chorzowie), model podobny do tego, który jest używany w metrze warszawskim. W „wersji węgierskiej” nie ma ekranów, poza tym pociąg jest krótszy, a jego cztery wagony połączone. 80-metrowe pociągi przyjechały na Węgry półtora roku temu i były testowane na innych liniach metra. Pojawiły się z nimi liczne problemy, między innymi z systemem sterowania (Alstom został zobowiązany do wymiany oprogamowania), z urządzeniem zabezpieczającym oraz z systemem powiadamiania pasażerów. O ich wyglądzie zdecydowało głosowanie internetowe, mieszkańcy Budapesztu wybrali wygląd, który przypomina pociągi linii M1 (földalatti), pierwszej elektrycznej linii metra na kontynencie.

Linia M4 została oddana do użytku przez premiera Viktora Orbána i prezydenta miasta Istvána Tarlósa; były prezydent miasta, Gábor Demszky, nie został zaproszony. Do północy w niedzielę 30.03 metrem można było jeździć bezpłatnie. W związku z otwarciem nowej linii, rozkłady i trasy istniejących linii autobusowych i tramwajowych zostały zmienione. Linia M4 ma 10 przystanków, jej długość wynosi 6,7 km, czas jazdy między stacjami końcowymi to 13 minut.

Budapest_M4_Metro_map

Szkic linii na mapie stolicy

Stacje metra można obejrzeć w galerii MNO.hu

Źródła:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *