Melancholia równomiernie temperowana

Melancholia sprzeciwu – muzyczna adaptacja

„System tonalny, o którym mowa, prowadzi nas nieuchronnie do testu wiary, w którym pytamy: „Na czym opieramy nasze przekonanie, że ta harmonia, jądro każdego arcydzieła, odwołując się do własnej niepodważalności, faktycznie istnieje, lub nie?” (…) Andreas Werckmeister rozwiązał trudność dzieląc oktawę boskiej harmonii, dwanaście półtonów, na dwanaście równych części. Z dwóch półtonów sfabrykował jeden. (…) Powinniśmy odejść od tego rozwiązania. Musimy zająć się tymi siedmioma nutami skali, ale nie jako oktawą, lecz siedmioma odmiennymi i niezależnymi jakościami, niczym siedmioma bratnimi gwiazdami na nieboskłonie.”

Tak twierdzi György Eszter, jeden z bohaterów powieści László Krasznahorkaiego „Melancholia sprzeciwu”, miejscowy filozof-muzyk, zgłębiający problemy wynikające ze stosowania systemu równomiernie temperowanego w muzyce europejskiej.

Playback Play

Playback Play

W dniach 12-15 grudnia 2015 roku w Warszawie będzie można przekonać się, jak podeszli do tego problemu współcześni artyści. W ramach siódmej odsłony eksperymentalnego festiwalu Playback Play: Adwent usłyszymy muzyczną adaptację książki w trzech częściach, opartych na trzech rozdziałach powieści.

Wprowadzenie do historii (Stany nadzwyczajne) przedstawi współzałożyciel grupy Faust, Jean-Hervé Péron, główny rozdział – Phil Minton, a część finałową (Wyprowadzenie), David Thomas. Towarzyszyć im będą: Gerard Lebik, DJ Lenar, David Maranha, Jerzy Rogiewicz oraz Zsolt Sőrés Ahad. Wszystko zacznie się jednak od prezentacji filmowej adaptacji książki, Harmonii Werckmeistera autorstwa Béli Tarra oraz filmu dla ucha na jej podstawie w wykonaniu DJ-a Lenara.

Adwent. Okres ciszy i oczekiwania na powrót Chrystusa. Gniew Pański, plagi i nieszczęścia dla grzeszników; wielka radość dla wiernych sługów Pana. Słowa-klucze: panika, niepokój, zagłada, zaślepienie. Tegoroczne Playback Play poświęcone będzie jednej z wersji tej historii – wydarzeniom z niewielkiego węgierskiego miasta opisanym w Melancholii sprzeciwu László Krasznahorkaiego. Ich centralnym punktem jest nieoczekiwana wizyta cyrku z gigantycznym, martwym wielorybem. To niepozorne wydarzenie uruchamia adwentową maszynę: czas oczekiwania przemienia się w panikę, panika w rozróby, rozróby w zagładę a wszystko to w gęsty opis jednej z najważniejszych postaw moralnych współczesnego świata, nazwaną przez wybitnego pisarza melancholią sprzeciwu.

PROGRAM IMPREZY

12/12/2014

* Dwa Osiem, Zamoyskiego 26a (20 PLN)

18.00: Béla Tarr: Harmonie Werckmeistera – projekcja filmu

20.30: DJ Lenar: koncert solowy wokół ściezki dźwiękowej filmu Beli Tarra

21.30: Joanna Halszka Sokołowska solo: Winterreise

22.30: Jean-Hervé Péron, Zsolt Sőrés Ahad, Jerzy Rogiewicz: Melancholia sprzeciwu, rozdział I: Stany Nadzwyczajne

13/12/2014

* Komuna// Warszawa, Lubelska 30/32 (10 PLN)

19.00: Joanna Halszka Sokołowska z chórem: Msza

20.00: Richard Youngs solo

* Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa, Kawęczyńska 53

21.00: Phil Minton, Gerard Lebik, David Maranha: Melancholia sprzeciwu, rozdział II: Harmonie Werckmeistera

14/12/2014

* Teatr Powszechny, Zamoyskiego 20 (30 PLN)

20.00: David Thomas, DJ Lenar, David Maranha, Jerzy Rogiewicz, Zsolt Sőrés Ahad: Melancholia sprzeciwu, rozdział III: Sermo Super Sepulchrum

* Dwa Osiem, Zamoyskiego 26a (10 PLN)

22.00: Richard Youngs, David Maranha, Wacław Zimpel: Advent

15/12/2014

* Lokal A-I-R, Marszałkowska 9/15

21.00: Phil Minton, Gerard Lebik

Źródło: http://www.glissando.pl/wydarzenie/playback-play-7-adwent/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *